Blog

Un nou echilibru

Nu mai trebuie să educăm generațiile să gândească uniform, să le pregătim pentru o slujbă sigură într-o fabrică, e necesar să le educăm să gândească creativ, pentru că asta ne diferențiază unii de alții. Este demonstrat că o populație cu o diversitate genetică mare este mai rezistentă, mai puternică decât o populație uniformizată. Procesul de selecție naturală, evoluția așadar, este…

Acuități: Industria liniștirii adulților, de Anastasia Gavrilovici

Poeziile Anastasiei Gavrilovici sunt precum niște melodii din care ai tot gusta pe repeat, niște comprimate cărora li s-a ales substanța activă astfel încât să rămână subtilități de provocat gândul și mai târziu, inducându-ți nevoia să poposești și data următoare în universul pe care l-au germinat în tine. Ele cer să le însoțim prin aplicarea unui ritual premergător care să…

„Fericirea are miros de mâini, mâini de bunică (…)”. Întâlnire cu Roxana Dumitrache

Tranziția de la frigul de afară la căldura din librăria Tafrali a fost una zguduitoare, întrucât, înconjurată de rafturile pline cu volume ademenitoare și mirosul de ciocolată caldă sau cafea, mi se părea imposibil ca, în urmă cu doar câteva minute, să mă fi întrebat dacă mă voi opri vreodată din tremurat. Pentru alecartienii prezenți în spațiul primitor al cafenelei…

LECTURI³ la Teatrul Național Iași

LECTURI³ este numele celui mai nou proiect teatral demarat de Teatrul Național ieșean în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române Iași (Filit) și „Alecart”. Proiectul a fost inițiat de Naționalul ieșean  din dorința de a promova dramaturgi români contemporani din România și din Republica Moldova, de a face cunoscute publicului piesele lor de teatru prin montarea lunară a unor spectacole-lectură,…

Capcane pentru oameni mici și mari: Acasă la tata, regia Claudiu Goga

În spectacolul Naționalului ieșean semnat de Claudiu Goga ceea ce este esențial nu e ce se spune, ci ceea ce nu se spune niciodată. Suma tăcerilor. A privirilor. A așteptărilor. A gesturilor și a răsuflărilor. A interacțiunii dincolo de cuvânt. Povestea se construiește printr-o atentă corelare între ceea ce sunt acești oameni și ceea ce se clatină în ei în…

În lumea femeilor: Puterea, de Naomi Alderman

Atunci când am în sfârșit timp liber și încerc să îmi aleg o carte, aproape niciodată nu mă gândesc la literatura științifico-fantastică. Însă dacă pe raft mă așteaptă un roman primit de la un prieten, îl voi citi indiferent de specia literară. Îmi place să văd în cărțile primite cadou o experiență de autocunoaștere: mă apropii de ele crezând că…

Strigătul mut care răsună chiar lângă tine: Acum nici tăcerea nu-ți mai aparține, de Asli Erdogan

Trasarea conflictelor armate e poate agreabil de făcut pe hârtie, ca într-un joc uneori sadic al unui copil, dar relocarea acestora în planul realității necesită depozitarea undeva departe a bagajelor mai mult sau mai puțin încă pline de valori umane. Momentul în care armele încep să vorbească mai mult decât orice sau oricine altcineva e cel în care planul secund…

Zidul Berlinului se ridică (de) pe băncile școlii

Prima teză din lunga istorie a tezelor școlare ne-a învățat să construim un paravan din ghiozdane ca embargo al cooperării între colegii de bancă. Ridicat  pe mijlocul pupitrului, Zidul Berlinului era o perdeluță pe lângă zgârie-norii care creșteau pe băncile noastre pentru a satisface gusturile arhitecturale ale profesorului nostru de matematică. Așezam rucsacii cu precizia cuvintelor dintr-un haiku, îndopându-le burțile cu…

Breaking the waves: Între pasiunea subiectivă și incertitudinea obiectivă

Individul! Cu această categorie începe și se încheie creștinismul. Dacă ar fi posibil să se suprime individul și personalitatea, creștinismul ar fi distrus. Dumnezeu nu intervine în masă. (Søren Kierkegaard – Sau-sau) Într-un sat scoțian izolat al anilor ‘70, populat de o comunitate închisă și puternic marcată de influența bisericii, tânăra Bess McNeill se căsătorește cu un străin, Jan Nyman, care…

Literatura și rolul ei social (ancheta revistei Alecart 23, partea a II-a)

Trebuie și poate literatura sau – la un nivel mai general – arta contemporană să se implice în rezolvarea unor probleme sociale (de la cele de mediu până la dezechilibre la nivel socio-politic)? Cum? Au răspuns: Iulian Ciocan (R.Moldova), Liliana Corobca (R. Moldova), Viviana Gheorghian, Antonio Patraș, Cătălin Pavel, Alexandru Vakulovski (R. Moldova), Radu Vancu. „Asta e treaba artistului în…

Literatura și rolul ei social (ancheta revistei Alecart 23, partea I)

Trebuie și poate literatura sau – la un nivel mai general – arta contemporană să se implice în rezolvarea unor probleme sociale (de la cele de mediu până la dezechilibre la nivel socio-politic)? Cum? Au răspuns: Iulian Ciocan (R.Moldova), Liliana Corobca (R. Moldova), Viviana Gheorghian, Antonio Patraș, Cătălin Pavel, Alexandru Vakulovski (R. Moldova), Radu Vancu. „Literatura ne învață să fim…