Blog

În lumea femeilor: Puterea, de Naomi Alderman

Atunci când am în sfârșit timp liber și încerc să îmi aleg o carte, aproape niciodată nu mă gândesc la literatura științifico-fantastică. Însă dacă pe raft mă așteaptă un roman primit de la un prieten, îl voi citi indiferent de specia literară. Îmi place să văd în cărțile primite cadou o experiență de autocunoaștere: mă apropii de ele crezând că…

Strigătul mut care răsună chiar lângă tine: Acum nici tăcerea nu-ți mai aparține, de Asli Erdogan

Trasarea conflictelor armate e poate agreabil de făcut pe hârtie, ca într-un joc uneori sadic al unui copil, dar relocarea acestora în planul realității necesită depozitarea undeva departe a bagajelor mai mult sau mai puțin încă pline de valori umane. Momentul în care armele încep să vorbească mai mult decât orice sau oricine altcineva e cel în care planul secund…

Zidul Berlinului se ridică (de) pe băncile școlii

Prima teză din lunga istorie a tezelor școlare ne-a învățat să construim un paravan din ghiozdane ca embargo al cooperării între colegii de bancă. Ridicat  pe mijlocul pupitrului, Zidul Berlinului era o perdeluță pe lângă zgârie-norii care creșteau pe băncile noastre pentru a satisface gusturile arhitecturale ale profesorului nostru de matematică. Așezam rucsacii cu precizia cuvintelor dintr-un haiku, îndopându-le burțile cu…

Breaking the waves: Între pasiunea subiectivă și incertitudinea obiectivă

Individul! Cu această categorie începe și se încheie creștinismul. Dacă ar fi posibil să se suprime individul și personalitatea, creștinismul ar fi distrus. Dumnezeu nu intervine în masă. (Søren Kierkegaard – Sau-sau) Într-un sat scoțian izolat al anilor ‘70, populat de o comunitate închisă și puternic marcată de influența bisericii, tânăra Bess McNeill se căsătorește cu un străin, Jan Nyman, care…

Literatura și rolul ei social (ancheta revistei Alecart 23, partea a II-a)

Trebuie și poate literatura sau – la un nivel mai general – arta contemporană să se implice în rezolvarea unor probleme sociale (de la cele de mediu până la dezechilibre la nivel socio-politic)? Cum? Au răspuns: Iulian Ciocan (R.Moldova), Liliana Corobca (R. Moldova), Viviana Gheorghian, Antonio Patraș, Cătălin Pavel, Alexandru Vakulovski (R. Moldova), Radu Vancu. „Asta e treaba artistului în…

Literatura și rolul ei social (ancheta revistei Alecart 23, partea I)

Trebuie și poate literatura sau – la un nivel mai general – arta contemporană să se implice în rezolvarea unor probleme sociale (de la cele de mediu până la dezechilibre la nivel socio-politic)? Cum? Au răspuns: Iulian Ciocan (R.Moldova), Liliana Corobca (R. Moldova), Viviana Gheorghian, Antonio Patraș, Cătălin Pavel, Alexandru Vakulovski (R. Moldova), Radu Vancu. „Literatura ne învață să fim…

Scrisoare de la frontiera texană

Triburile indiene americane (astăzi au rămas în jur de 36 triburi distincte) din zona de frontieră California/Arizona/New Mexico/Texas numesc granița între Mexic și Statele Unite „linia imaginară”. Din păcate, o mare parte din această linie nu e doar un produs al imaginației: este un gard înalt de metal, spre care președintele actual al Americii trimite tot mai mulți bani ca…

Robert Șerban: „Eu scriu pentru mine și, uneori, public pentru cititori.” (interviu)

Ultimul volum de poezie al dvs., Tehnici de camuflaj, are un caracter unitar pronunțat. A fost gândit așa sau acest aspect a venit de la sine? Caracterul unitar, dacă este, iată, sesizat, al Tehnicilor…, vine, cred, din faptul că poeziile dintre coperte s-au născut într-un interval relativ scurt de timp, cam de trei ani. A fost o perioadă în care…

Dumitru Crudu: „Noi suntem poveștile pe care ni le spun părinții noștri.”

Ultimul roman al dumneavoastră pare a fi înțesat de referințe autobiografice ficționalizate. Care este raportul dintre ficționalitate și realitățile personale, așa cum au fost trăite în Flutura, în Chișinău sau în Tbilisi, în Moldova și în România postbelice și din perioada de tranziție? D.C.: Cu toate că noul meu roman meu pare a fi înțesat de referințe autobiografice, în realitate…

„Poets in Transylvania”, ziua a 2-a

Pentru ALECART, ziua a doua a festivalului a început cu o privire (din păcate fugitivă, dar pătrunzătoare), aruncată în oglinda valorilor aduse în viața tinerilor de mentori care îndrăgesc literatura și frumosul din oameni, la Liceul Teoretic „Constantin Noica”; am intrat într-o sală de clasă cum nu am mai văzut: pereții tapetați cu versuri, volume, reviste literare, planșe și proiecte…

Poets in Transylvania, Ziua I a Festivalului Internațional de Poezie de la Sibiu

Generozitatea oamenilor este generozitatea poeziei și viceversa, într-o relație strânsă și modelatoare care se aciuează în sine și se relaxează peste noi, viu-plutitor, de fiecare dată când cercurile prieteniei pe care le naște devin din ce în ce mai largi, imponderabile și calde, ca noaptea aceasta la Sibiu care ne-a găsit, pe mine și pe Andrada, mult mai aproape de…