Articole din arhiva Alecart

Trădare, numele tău este Iuda. Iuda, de Amos Oz

Ceea ce impresionează în Iuda este credibilitatea, autenticitatea gândului, căci Amos Oz plasează în chiar miezul ficțiunii sale documentarea riguroasă, șlefuind o narațiune ce captivează. Astfel, detaliile care alcătuiesc atmosfera și emoțiile cu care se confruntă personajele par desprinse din viața de zi cu zi, peisajele apar sub ochii cititorilor clare ca niște vederi primite din Israel.   Iuda este…

Lucian Dan Teodorovici: „Teatrul îmi oferă o libertate totală.”

Interviul cu Lucian Dan Teodorovici este preluat din Alecart 16. 1.  Jocul teatral e jocul de-a adevărul, deși puțini dintre cei care vin la spectacole cunosc acest fapt. Cum ați trecut de la a scrie teatru la dorința de a regiza și ce ați descoperit despre dvs., ca om și ca artist, în această provocare? Niciodată, în copilărie sau adolescență,…

Festivalul „Poezie e la Bistrița” sau fiecare pe limba lui împreună

I didn’t have to remember anything/ although the mouth monotonously/ repeated the word/ memory, memory, memory/ as if beyond it/ nothing meant anything. (Piotr Sommer) E 3:05 AM, iar creierul meu spune, la rândul lui memory, memory, memory, sau, mai pe românește, amintește-ți, ce naiba, ai fost acolo, scrie ceva !#@!%$&^*(&*( Îmi dau seama că nici acum, la câteva luni după…

De unde pornim și încotro ne îndreptăm: frontiere ale educației

Întregul învățământ liceal pare, uneori, doar un „preludiu la bac”. Învăț cutare capitol pentru că „intră la bac”, lecția aceasta nu mă interesează, pentru că „nu se dă la bac”, de la materia cutare aș putea lipsi astăzi, pentru că „dau bacul la altă disciplină” ș.a.m.d. În multe cazuri, nu se mai învață din dorința de a ști, ci în…

Modele educaționale: ce și cum învățăm?

Mi-a luat ceva timp să înțeleg că unul dintre punctele forte ale sistemului britanic constă în acest proces: în faptul că mă provoacă să decid singură dacă o carte oarecare de pe rafturile bibliotecii are valoare academică sau se adresează publicului larg (adică este ușor romanțată și face apel la clișee comerciale), dacă ideile unui autor sunt încă actuale sau…

Despre pasiune & eficiență în sistemul românesc de educație

Primind întrebarea Ce ai schimba și ce ai păstra din școala românească?, mi-a venit în minte o imagine din copilărie, a unei fetițe cu o răceală puternică și care stătea în fotoliul din sufragerie citind Cișmigiu&Comp. Bună dimineața, băieți! a lui Grigore Băjenaru, în timp ce plângea că mama ei nu o lasă să meargă la școală. Și voi începe…

Horia și timpul regăsit: Harta sufletului meu

Acum două luni, deloc întâmplător dar cu nimic mai puțin surprinzător, m-am întâlnit cu una dintre acele cărți care îți redau pofta de lectură după o serie de decepții literare, Harta sufletului meu. Călătorie în lumea părinților ( Adenium, 2016). Și mai surprinzător de-atât (și poate că n-ar trebui să fie) este că autorul cărții cu pricina, tânăr cartograf al…

Oameni pe gheață. Despre metafora-patină

Poezia este, în genere, prilejul trimiterilor, al destinațiilor variate și al conexiunilor greu de anticipat. Frumusețea versurilor Mădălinei Grosu rezidă în surpriza cu care aceste legături fine ajung să ne surprindă, nu doar emoțional, cât și psihic, într-un soi de refresh al conștiinței.  Dintre toate marile arte, actul scriptic și arhitectura par să conflueze mereu. În fiecare parcurs găsim spațiul,…

Teritorii ale ficțiunii: Solenoid de Mircea Cărtărescu

Cea mai recentă apariție literară a lui Mircea Cărtărescu se concretizează într-un manuscris-jurnal atribuit unui eu derivat din fibra existențială a autorului. Un manuscris al anomaliilor pe care le suferă protagonistul acestei fantezii energetice în Bucureștiul anilor ’80 într-o construcție aproape ermetică, plană la prima vedere, ascunzând de fapt ghidul unei formări a cititorului. Un roman ce își propune să…

Sistemul românesc de educație sau despre motivație

Ce ai schimba și ce ai păstra în sistemul românesc de educație?* Cred că sunt multe de schimbat. Cred că școala românească de azi nu mai este adaptată la timpurile în care trăim și la posibilitățile pe care acestea ni le oferă. Principala temă pe care o voi aborda este motivația elevului. Tipul de motivație a elevilor trebuie diversificat. Notele…

Liceul meu, cu bănci de lemn și spații (între ele) mici.

Aș schimba marii decidenți lipsiți de curaj, aș vrea manuale istețe – nu e suficient să fie multe, aș încuia toate cărțile de comentarii literare într-o cameră fără geamuri, să nu mai vadă lumina vreodată, nici măcar a tiparului (acum ceva vreme anunțam că le-aș arde, dar după ce am văzut unul dintre romanele lui Mircea Cărtărescu ars de un…