Blog

LECTURI³: Gertrude și dialogul (nostru) cu Hamlet

Teatrul! Cel mai mult îi place teatrul: iubește actorii și îi consideră „cronica timpurilor noastre”. Atunci când decizi să ieși din rutină sau măcar să-i încetinești mecanismele și să te lași sedus de acel uneori necesar carpe diem, tinzi să absorbi din plin arta în toate formele sale și îți faci curaj să pășești și spre o formă de artă…

Călăuza* – căutând reminiscențele unei credințe acum pierdute (I)

– Am înțeles, zise Nunan. Un picnic la marginea drumului. – Exact. Un picnic la marginea unui oarecare drum cosmic (Picnic la marginea drumului, Arkadi & Boris Strugațki)   La o primă vizionare, filmul lui Andrei Tarkovsky poate crea impresia unei producții cinematografice imposibil de decriptat; ești provocat să cauți înțelesuri și să decodezi simboluri, căci intuiești că nu există…

Culorile unui suflet adânc: Andrei Rublev*, de Andrei Tarkovski (I)

Dulceața credinței, frica în fața creației, aspirația de a atinge un spațiu al împăcării cu sine,  trecerea timpului care potențează suferința și neputința, haosul ardent, tăcerile îndelungi, apoi lumina care se găsește și în spațiile întunecate din noi compun tabloul unei vieți prinse în încercarea de a reformula tendințele lumii, opintelile nefiind decât semnale ale nevoii acute de deschidere și…

Haiducul, de Bucura Dumbravă. „Alecart intră în istoria literară” (III)

„Alecart intră în istoria literară”: proiect-pilot realizat de „Alecart” în colaborare cu Digital Humanities Laboratory** (UAIC) ce-și propune aducerea în prim-plan, la sugestia Roxanei Patraș, a unor romane uitate/ mai puțin cunoscute, dar nu mai puțin atractive pentru tinerii cititori obișnuiți aici, pe alecart.ro, cu literatura contemporană. Frunzărind romanul înainte de a începe propriu-zis să-l citesc, mi-am dat seama că viitorul…

Parasite (2019). Frică, iluzie, hybris

Filmul regizorului sud-coreean Bong Joon-ho nu poate fi invocat fără menționarea copleșitoarei aprecieri critice de care a avut parte recent, patru premii Oscar, din care pentru cel mai bun film și pentru cel mai bun scenariu original, intrând în istorie drept primul film străin cu această performanță. Din fericire, am avut ocazia să văd Parasite fără prejudecata că e un…

Tristele adevăruri ale bătrânilor din noi: Când fericirea se află în trecut, regia Radu Ghilaș (TNI)

Pe drumurile vieții fiecare alege pe unde să se preumble, în ce direcție să o apuce, dacă o va face singur sau însoțit, căutând împlinirea sau rămânând în așteptarea ei. Sunt prea puține lucruri care țin de datul existențial și pe care să nu le poți schimba: te poți dezice de familie, de celălalt, de trecut, îți alegi valorile, îți…

Suflete obosite, de Nottara. „Alecart intră în istoria literară”*(II)

Alecart intră în istoria literară: proiect-pilot realizat de „Alecart” în colaborare cu Digital Humanities Laboratory** (UAIC) ce-și propune aducerea în prim-plan, la sugestia Roxanei Patraș, a unor romane uitate/ mai puțin cunoscute, dar nu mai puțin atractive pentru tinerii cititori obișnuiți aici, pe alecart.ro, cu literatura contemporană.   Gânduri pe margine unui roman aproape necunoscut, Suflete obosite, de Nottara: Alexe, acest…

Cartea Reghinei, de Ioana Nicolaie. Pasul pe loc al unei mamei

Cartea Reghinei este o exegeză a vieții peticite, ciuntite de toate acumulările tăcute, o confesiune adresată în special sinelui care exersează iertarea îndelung și conștiincios. Pentru mine, mai mult decât orice, este o odă adusă mamelor plămădite din straturi mari de prăjeală, piele arsă, spaimă și fugă, mamelor care își însușesc profund fiecare dramă umană în parte și pe toate…

„Alecart intră in istoria literară” cu un roman necunoscut din 1865: Catastihul amorului și La gura sobei

„Alecart intră în istoria literară”: proiect-pilot realizat de „Alecart” în colaborare cu Digital Humanities Laboratory* (UAIC) ce-și propune aducerea în prim-plan, la sugestia Roxanei Patraș, a unor romane uitate/ mai puțin cunoscute, dar nu mai puțin atractive pentru tinerii cititori obișnuiți aici, pe alecart.ro, cu literatura contemporană. După Catastihul… vom reveni și cu alte romane la fel de incitante.  …

Rashomon. Între credință și încredere (Partea a II-a: Tamara Bivol & Anastasia Fuioagă)

Tamara BIVOL: „În definitiv, cum poate fi acuzat un om pentru că își apără propriul adevăr?” La poarta mitică a decăderii și a plângerii, între piloni putreziți, sub ploaia cicălitoare care aproape inundă totul, se întâlnesc un preot, un tăietor de lemne și un om de rând, uniți de gândul comun Nu înțeleg nimic. Asistăm, de fapt, la o irupere…

Rashômon*. Un film, trei interpretări (Partea I: Viviana Gheorghian)

Adevărul, moralitatea și lupta Mai multe perspective, mai multe variante ale aceleași istorii și o poveste care, până la final, rămâne necunoscută. Oare ce contează cu adevărat, te întrebi, în toată această ecuație a filmului Rashomon? Povestea în sine, modul de a o spune, adevărul, minciuna, binele, frumosul sau nimic din toate acestea? Ajungi să te întrebi întru paritate: și…