Cărți care n-ar trebui să lipsească din programa școlară (III)

C.G.JUNG – Amintiri, vise, reflecții; Nu e o carte dintre contemporani, însă cu siguranță fragmente, idei, moduri de interpretare apar, chiar și „inconștient”, în cărțile de azi. O carte de citit la literatură, psihologie, filozofie. O carte care te pune la interpretat mai mult decât la citit.

Andrei Plesu – Parabolele lui Iisus. Adevărul ca poveste; O carte poate neagreată de ne-adepții lui Pleșu. Scoasă din „contextul” autorului, cartea e o bună lecție de hermeneutică. Aș înlocui teoriile despre interpretare de la liceu cu fragmente din această carte. O carte despre excluderea spiritului didactic din interpretare, despre criza limbajului dublată de raportarea incorectă la interogații. O carte care te învață să pui întrebări bune. Și asta nu e un lucru ușor.

Sylvia Plath – Fragmente din jurnalul său încă nepublicat la noi, The Journals of Sylvia Plath. Despre viața și scriitura și confundarea lor în aceeași personalitate. O carte bună pentru înțelegerea structurii aparte a unui scriitor pentru care viața e o problematizare constantă, o reflecție încordată și o privire din afară în același timp.

Enrique Vila-Matas – Bartleby&Co; Un autor spaniol contemporan pentru că literatura spaniolă e marginalizată în lectura tinerilor de azi. O carte în care teoria realitate – fictiune e la ea acasă sau, mai bine spus, la ea în carte. O carte bună pentru investigație și cercetarea unor nume reale sau nu.

Cătălin Dorian-Florescu – Zaira; Mai mult decât pentru arta scriiturii, aș recomanda-o în seria „Ce scriu autorii români din alte țări?”. Ca un soi de „corespondență” ficțională, dar și personală. Un alt fel de a înțelege „identitatea națională” prin literatură.

Mai multe recomandări, în numărul 11 al revistei Alecart .

Fotografie de Lucian Iacob!

Filed under: Articole din arhiva Alecart

Secțiunea de comentarii este indisponibilă