Cronici de film

Poetry (2010). Când viața este completată de poezie

De mult nu am mai vizionat un film în care cruzimea și mizeria lumii să fie tratate cu aceeași seninătate cu care sunt analizate de regizorul sud-coreean Lee Chang-dong, în Poetry. Realitatea căreia îi dă viață acesta este adiacentă uzualului existenței, unui cotidian cu valoare de adevăr-general, a cărui blândețe integratoare devine fundamentul resemnării ontologice față de tragedia biografică implacabilă….

Uciderea umanității. Elena, un film de Andrey Zvyagintsev

Filmul lui Andrey Zvyagintsev constituie în complexitatea sa o parabolă a vanității umane. Cea de-a treia peliculă a regizorului rus Andrey Zvyagintsev are în centru povestea unuia dintre cele mai actuale și mai realiste personaje concepute de acesta. Filmul înfățișează un sfârșit dureros și în desfășurare al umanității și a ceea ce înseamnă o coloană vertebrală puternică din punct de…

DEKALOG

Componenta morală a umanității în forma unei miniserii de 10 episoade pentru televiziune inspirate de „cele 10 porunci”, aceasta o adună și o dramatizează problematic Krzysztof Kieslowski și scenaristul Krzysztof Piesiewicz în „DEKALOG”. Interesant este, în schimb, de ce se întâmpla acest lucru într-o perioadă de schimbări majore la sfârșitul anilor 80 în Europa de Est, respectiv în Polonia, și…

Path of glory. Când gloria se măsoară în centimetri

Se încheie un an al celebrărilor. Cu festivism sau dezamăgiri, un astfel de an te obligă la reevaluări. E ușor să spui că războiul aduce suferință, dezumanizare, moarte și ură. E un adevăr care îmbracă mai curând aura unui pleonasm. Unde își mai are loc, în acest context, idealul și care mai este semnificația sa?   În 1916, după doi…

8 ½ (regie: F. Fellini). Risipiri

Dragile mele, fericirea constă în capacitatea de a spune adevărul fără să rănești pe nimeni. Despre artist și deziluzie, despre creație, iubire și adulter, despre succes și căutarea vindecării, despre fărâmițare și nesiguranță, despre întunericul ce naște frumosul lasă Fellini filmul 8 ½ să vorbească; pentru că, într-adevăr, cea de-a opta și jumătate producție a regizorului italian pare a fi…

Muzica sufletului și larma lumii. La strada, de Federico Fellini

Dacă stai prea mult într-un loc, ajungi să-l îndrăgești și riști să uiți ce e cu adevărat important. Impregnată de o sensibilitate și o gingășie care răzbește în ciuda spațiului exuberant, creația cinematografică a lui Federico Fellini nu poate fi încadrată într-un tipar impus de structurile rigide ale clasificărilor din domeniul cinematografic, căci fiorul provocat de lirismul, pe alocuri halucinant…

Țarul , în regia lui Pavel Lunghin. Sau despre formele dialogului cu Dumnezeu

Filmul regizat de Pavel Lunghin, Țarul, are în centrul său imaginea despotului prin excelență. Acțiunea sa este plasată în timpul domniei lui Ivan cel Groaznic, mai exact între anii 1566 și 1569, când Rusia traversa o perioadă de criză din punct de vedere politic, marcată de numeroase războaie. Problema ridicată în acest context este aceea a legitimității în ceea ce…

Regimul care „știe tot” și nu glumește. Viețile altora

Moto: „individul care vrea cu orice preț să fie liber trebuie să obțină libertatea pe cont propriu, dincolo de istorie, de legi și de <dreptul constituțional>, el singur față în față cu Dumnezeu, cu conștiința lui morală, cu viața și cu moartea lui.” (Gabriel Liiceanu, Așteptând o altă omenire)   S-a scris, s-a povestit și s-a filmat mult având ca…

Între mers și zbor: Goodbye, Lenin! (2003)

În fiecare dintre noi există dorința de a zbura; fie că vorbim despre depășirea condiției și, deci, despre nevoia detașării de realitatea neîndestulătoare, limitată, prea cuminte, fie că ne gândim la cazul lui Sigmund Jähn și la zborul său spre lună, cel care este idolul tânărului Alexander încă din copilărie. Cât e de importantă ținta noastră în timpul zborului? Ne…

Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari, regia Radu Jude. Gânduri despre anomaliile unui timp-limită

Înainte nu aș ar fi crezut că o replică a lui Antonescu se va dovedi atât de valabilă și peste decenii de la momentul rostii sale, ce avusese loc într-un context care cred trebuie reamintit: atunci când a ordonat la Odessa masacrarea evreilor, eveniment trecut pe nedrept în penumbră, „uitat”. Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari…

Viziunea răului în No country for old men vs. Câini

Două filme ce tratează aceeași problemă în mod asemănător și care, totuși, își croiesc propriul traseu despre ceea ce înseamnă viziunea asupra răului. Este clar că există numeroase similitudini între pelicula fraților Coen și filmul lui Bogdan Mirică, însă cred că regizorul român a reușit să stabilească o altă direcție a felului în care răul evoluează. Se pornește astfel din…

Persona: Apocalipsa tăcerii, decăderea Cuvântului

Înțesat de adevăruri despre spațiul afectiv și din ce în ce mai psihotic în care viața noastră curge ca o frază lungă căreia îi pierzi sensul, creația cinematografică a lui Ingmar Bergman oferă, încă din primele minute, una dintre numeroasele căi de edificare a sensului global. Explicația teoretică a cuvântului persona a fost, pentru mine, singurul „derapaj” prea facil al…