Cronici de film

Roma mexicană sau despre decantările sufletului

Roma este o operă cinematografică ce face apel la sensibilitatea privitorului care descoperă și analizează realitatea propusă, percepție care pare a fi părăsit scena realității la care avem acces. Mexicul, locul în care destinele personajelor se configurează într-un ritm lent, în acumulări de întâmplări și decizii care recuperează egalizarea momentelor din viața de zi cu zi, rămâne un creuzet etnic,…

Green Book: Undă verde la prietenie*

Prietenia, cu toate dedesubturile și funcțiile ei aproape didactic urmărite de-a lungul timpului, se definește întotdeauna exclusiv în spațiul intim al fiecăruia, urmând drumul unei schimbări aproape insesizabile la nivel spiritual și configurând ordinea și parcursul unei stări ulterioare care se instaurează în marginile necesității de a fi într-un anumit fel, și nu în altul. Omul pus în fața celuilalt,…

Moșirea adevărului. 12 oameni furioși (1957)

Cu un debut regizoral mai mult decât curajos, utilizând desăvârșit evoluția interioară și reacțiunea corespunzătoare acesteia în detrimentul acțiunii, Sidney Lumet impresionează în 12 oameni furioși atât prin compoziția regizorală, cât și prin elementul spiritual, prin acel substrat ideatic care, în definitiv, este miza oricărei producții cinematografice. Ceea ce indubitabil rămâne, chiar și după terminarea filmului, e amintirea caniculei înlăturate…

Unde și când simțim să fugim de acasă. Parking, în regia lui Tudor Giurgiu

Marea. Valurile izbindu-se aprig de picioarele îndrăgostiților clandestini. Fumul de țigară răsucindu-se în rotocoale. Spațiul închis al rulotei. Ritmurile limbii spaniole antrenând ritmurile iubirii. Mașina gonind în viteză pe șosea într-o zi de vară. Câmpul cu cei doi arbori solitari în lumina crepusculară. Sunt doar câteva dintre imaginile percutante care îmi persistă în minte după vizionarea celui mai nou film…

Poetry (2010). Când viața este completată de poezie

De mult nu am mai vizionat un film în care cruzimea și mizeria lumii să fie tratate cu aceeași seninătate cu care sunt analizate de regizorul sud-coreean Lee Chang-dong, în Poetry. Realitatea căreia îi dă viață acesta este adiacentă uzualului existenței, unui cotidian cu valoare de adevăr-general, a cărui blândețe integratoare devine fundamentul resemnării ontologice față de tragedia biografică implacabilă….

Uciderea umanității. Elena, un film de Andrey Zvyagintsev

Filmul lui Andrey Zvyagintsev constituie în complexitatea sa o parabolă a vanității umane. Cea de-a treia peliculă a regizorului rus Andrey Zvyagintsev are în centru povestea unuia dintre cele mai actuale și mai realiste personaje concepute de acesta. Filmul înfățișează un sfârșit dureros și în desfășurare al umanității și a ceea ce înseamnă o coloană vertebrală puternică din punct de…

DEKALOG

Componenta morală a umanității în forma unei miniserii de 10 episoade pentru televiziune inspirate de „cele 10 porunci”, aceasta o adună și o dramatizează problematic Krzysztof Kieslowski și scenaristul Krzysztof Piesiewicz în „DEKALOG”. Interesant este, în schimb, de ce se întâmpla acest lucru într-o perioadă de schimbări majore la sfârșitul anilor 80 în Europa de Est, respectiv în Polonia, și…

Path of glory. Când gloria se măsoară în centimetri

Se încheie un an al celebrărilor. Cu festivism sau dezamăgiri, un astfel de an te obligă la reevaluări. E ușor să spui că războiul aduce suferință, dezumanizare, moarte și ură. E un adevăr care îmbracă mai curând aura unui pleonasm. Unde își mai are loc, în acest context, idealul și care mai este semnificația sa?   În 1916, după doi…

8 ½ (regie: F. Fellini). Risipiri

Dragile mele, fericirea constă în capacitatea de a spune adevărul fără să rănești pe nimeni. Despre artist și deziluzie, despre creație, iubire și adulter, despre succes și căutarea vindecării, despre fărâmițare și nesiguranță, despre întunericul ce naște frumosul lasă Fellini filmul 8 ½ să vorbească; pentru că, într-adevăr, cea de-a opta și jumătate producție a regizorului italian pare a fi…

Muzica sufletului și larma lumii. La strada, de Federico Fellini

Dacă stai prea mult într-un loc, ajungi să-l îndrăgești și riști să uiți ce e cu adevărat important. Impregnată de o sensibilitate și o gingășie care răzbește în ciuda spațiului exuberant, creația cinematografică a lui Federico Fellini nu poate fi încadrată într-un tipar impus de structurile rigide ale clasificărilor din domeniul cinematografic, căci fiorul provocat de lirismul, pe alocuri halucinant…

Țarul , în regia lui Pavel Lunghin. Sau despre formele dialogului cu Dumnezeu

Filmul regizat de Pavel Lunghin, Țarul, are în centrul său imaginea despotului prin excelență. Acțiunea sa este plasată în timpul domniei lui Ivan cel Groaznic, mai exact între anii 1566 și 1569, când Rusia traversa o perioadă de criză din punct de vedere politic, marcată de numeroase războaie. Problema ridicată în acest context este aceea a legitimității în ceea ce…

Regimul care „știe tot” și nu glumește. Viețile altora

Moto: „individul care vrea cu orice preț să fie liber trebuie să obțină libertatea pe cont propriu, dincolo de istorie, de legi și de <dreptul constituțional>, el singur față în față cu Dumnezeu, cu conștiința lui morală, cu viața și cu moartea lui.” (Gabriel Liiceanu, Așteptând o altă omenire)   S-a scris, s-a povestit și s-a filmat mult având ca…