Evenimente

Captiv în spirala răzbunării: Frankenstein în Bagdad, de Ahmed Saadawi

Cred că, pentru cei mai mulți dintre noi, numele Frankenstein evocă imaginea unei ființe grotești create într-un laborator și înzestrate cu darul vieții, o ființă lipsită de orice urmă a unei conștiințe și ghidată de o dorință de răzbunare imposibil de stăvilit. Abia mai târziu am aflat că, în romanul lui Mary Shelley, acest nume nu aparține creaturii monstruoase –…

Cum lumea se sfârșește la nesfârșit. aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată, de Dan Coman

Dezvrăjirea legăturii dintre doi, urmărirea dimensiunilor didactice ale iubirii, gestul simplu de a face să aparții cuiva, expectativa fierbinte care reglează și precede desfășurarea înfruntării sinelui cu lumea, poate și frământările neînțelese compensate de contemplația de la marginea pământului sunt doar procese care deconstruiesc gradual limitele răbdării încă de la începuturile lumii și până acum. Gesturile fixatoare, identice și neînfrânate…

Starea intimă a unei lumi: Eugenia, de Lionel Duroy

Tu nu simți că te cuprinde frigul și întunericul? Firul de sânge care curge pe fața tumefiată de ideologii a unui popor, străzile care sub povara vinovăției se descompun, avioanele survolând case și frica mutilantă sunt doar câteva aspecte ale unui mecanism al lumii care se frânge la nesfârșit prin greșelile repetate, prin brutalitatea unui gest și prin lipsa unui…

O formă de viață necunoscută, de Andreea Răsuceanu: Trei variante de hermeneutică

O formă de viață necunoscută este meditația paralelă a trei femei care, purtându-și existența în interiorul a trei perioade istorice distincte și diferit încercate, își construiesc subzistența printr-o dramă individuală, petrecută în Bucureștiul mai palid ori mai viu și care, țesând ițele atâtor vieți, se descompune sistematic. Viața și moartea, boala și imaginile vecine Ciumei lui Camus, dragostea, familia și…

Când trecutul (nostru) nu este trecutul cărților din bibliotecă. Azi-noapte am văzut-o, de Drago Jančar

În vremurile astea smintite nu era nevoie de niciun motiv credibil pentru a omorî pe cineva. (…) Omorârea unui om era ceva tot atât de acceptabil ca și călcarea unei broaște cu mașina pe șosea. Neputând găsi o definiție care să condenseze esența volumului semnat de Drago Jančar, pot spune doar că, parafrazându-l pe unul dintre personaje, pentru mine, întâlnirea…

ECDay 20019 cu doi poeți (Dumitru Crudu & Florin Partene) și patru cuvinte: libertate, sentiment, graniță, vis

Nu atât scrierea, cât rescrierea este cea care dă valoare unei poezii. (Dumitru Crudu)   Iată-ne acum: 2 libertăți mici pe mușamaua cu trandafiri Ne uităm la biscuiți ca la Sfânta Treime /căci noi suntem tineri ca gutuile de toamnă/ Biscuiți în pachete uleioase (și pe ele va sta scris) visul gurmandului Ei spun că e noua marcă înregistrată a libertății…

Alături de Dumitru Crudu la Ziua de naștere a lui Mihai Mihailovici: O carte cât o istorie

Deschiderea „stagiunii de toamnă” Alecart s-a făcut reîntâlnindu-ne în Copou, la Librăria „Orest Tafrali” și avându-l printre noi pe prozatorul, dramaturgul și poetul basarabean Dumitru Crudu, cel care, pe ultima sută de metri a unui dialog dens și emoționant în care ne-a ținut cu sufletul la gură, a mărturisit că visa să devină fotbalist, dar (într-un context rupt parcă dintr-un…

Captivi în jocul poeziei: Atelierele de scriere creativă de la bistritz

Până nu demult, atelierele de scriere creativă erau pentru noi niște activități cu contururi vagi. În mintea noastră, și probabil a multor altora, stăruia apăsător, parcă tocmai pentru a ne alimenta scepticismul, întrebarea: Cum ar putea cineva să te învețe să scrii? Există pași, există reguli, există trucuri? Cu aceste întrebări în minte, curioși și entuziasmați totodată, că vom putea…

Cum a ratat Marin Mălaicu-Hondrari un rol în Parking (dialog cu regizorul Tudor Giurgiu)

Că de trei ani bistritz este, în cele patru zile ale Festivalului Internațional de Poezie și Muzică de Cameră Poezia e la Bistrița, pentru alecartieni acasă, spațiul în care simt că totul devine posibil prin versuri când blând-molcome, când ca niște atingeri tăioase, prin întâlniri cu oameni dragi sau prin tăceri revelatoare este deja știut. Că alecartienii s-au îndrăgostit iremediabil…

„Poezia e la Bistrița”, aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată (Ziua a 3-a)

Cea de-a treia zi a festivalului începe prin a scoate în evidență conexiunea (acum) incontestabilă dintre proză și poezie, întrucât, în prezența deopotrivă ludică și extrem de sensibilă a lui György Dragoman, poezia și proza se țin de mână ca doi frați. György Dragoman – A fi sau a nu fi poet? Asta-i întrebarea… Așadar, întâlnirea moderată de Nicoleta Munteanu…

Poezia e la Bistrița. Ziua a 2-a

Cea de-a doua zi a festivalului a început cu un dialog incitant între Marin Mălaicu – Hondrari și poeții spanioli prezenți zilele acestea la Bistrița, respectiv, Pilar Adon, Ben Clark și Meritxell Gene, dar și cu editorul Enrique Redel și cu traducătoarea Elena Borras Garcia. Tema discuției? Poezia spaniolă. Dar și poezia și literatura în genere. Fiecare ne-a împărtășit care…

La Bistrița, fiecare poezie are buzunarul ei. (Ziua I)

Intimitatea dintru și întru poezie, asumată ca act subiectiv, impunând o anumită însingurare timidă, în interiorul căreia orice distanță se estompează și toate barierele cad, mi-a părut dintotdeauna a defini un (unic, poate) spațiu al încrederii, pretext pentru apropierea necondiționată de realitatea deopotrivă densă și friabilă a recuperării și (re)găsirii de sine în potențialitățile de a ființa și de a…