Programul Întâlnirilor ALECART la FILIT (23-27 oct. 2024). Autorii & cărțile lor

În timpul celor cinci zile de FILIT, eu însămi, alături de autori, am devenit personaj!  (Maria Oglinzanu)

După Serile de la Teatrul Național Vasile Alecsandri, Întâlnirile Alecart, organizate zilnic, la prânz, sunt al doilea punct de interes de la FILIT. Sala este arhiplină, nu mai este niciun loc liber pe scaune, se stă în picioare, se stă pe jos. (Ovidiu Șimonca)

  • Miercuri, 23 oct., ora 15.30/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitați: Defne Suman, Marin Mălaicu-Hondrari

Povestea Șeherezadei sau povestea Smirnei are nenumărate falduri și nuanțe, se spune în toate limbile Levantului și pe cele mai diverse tonalități, e plină de strălucire și, totodată, întunecată de suferință. La fel de seducătoare precum cea din O mie și una de nopți, la fel de plină de monștri de tot felul (ai timpurilor noastre însă), de hâde visuri de mărire și de deșarte iluzii, ea îmbracă cele mai dure adevăruri și realități în mantia fluidă a cuvintelor, într-un amestec de odă și cântec de jale, de poem în proză, cadențe lirice și adevăruri atent documentate. (Articolul complet: AICI)

Romanul Tăcerea Șeherezadei, scris de Defne Suman, este o poveste a renașterii, a iubirii, a pierderii, a dorului și a speranței. Este un roman despre OM și destinul pe care trebuie să îl urmeze, o poveste cutremurătoare despre răul istoriei și despre cruzime. (Articolul complet: AICI)

Ceea ce reușește extraordinar Marin Mălaicu-Hondrari în Clandestin este să creeze un univers la fel de adictiv, indiferent dacă personajele se mișcă printr-o realitate aproape fluidă, onirică, uneori cu accente suprarealiste sau prin cele mai dure cotloane ale ei. E un soi de realism magic coborât (aici) în cel mai atroce imediat. Hondrari are capacitatea de a recrea viața în mișcare, de a-i surprinde cadențele și extraordinarul cu la fel de multă acuitate ca momentele de normalitate, căutând mereu unghiuri noi pentru a întregi povestea, pentru a te ține captiv în ochiurile de frumusețe tulbure din viața personajelor sale. (Articolul complet, AICI)

Moderatori: Nicoleta Munteanu, Emil Munteanu

Momente muzicale: Ansamblul de percuție Alternances Junior, coordonator prof. Iustin Rusu, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași.

Joi, 24 octombrie, ora 15.30/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitați: Cătălin Dorian Florescu, Alena Mornštajnová

Romanul lui Cătălin Dorian Florescu invită la o incursiune dintr-o parte a globului în alta, derularea acțiunii asemănându-se cu urcarea unor scări uriașe de la începutul secolului al XX-lea și până în prezent prin prisma viziunii celor care au fost crescuți în haosul sau în limitările societății de atunci. Pornind de la oglindirea unei întregi perioade, atenția cade asupra produselor sale individuale și a experiențelor trăite, punctând evenimente istorice de la Marele Viscol care a lovit SUA în 1888 până la arderea fabricii de textile din New York în 1911 și atacul de la 11 septembrie 2001. ((Articolul complet: AICI)

Hana este un roman despre fragilitatea vieții, dar și despre puterea de a înfrunta vicisitudinile, despre răul zdrobitor, devastator – acel răul pe care oamenii, orbiți de ură, transformați în marionete ale unei ideologii, ajung să îl făptuiască – și despre răul care se manifestă întâmplător, incontrolabil, provocând aceeași suferință, de data aceasta nu la nivel de colectivitate, ci individual. Un roman despre ceea ce este profund omenesc în noi(…). (Articolul complet: AICI)

În romanul Hana, scris de Alena Mornštajnová, destinul leagă viețile lipsite de lumină, zdrobite, ale unor personaje, dar, mai presus de toate, ale unor oameni care au făcut cunoștință nu doar o dată cu Moartea – atât de dureroasă tocmai pentru că nu era menită să fie a lor, deși era dorită, așteptată, izbăvitoare. În clipele în care cei ce ți-au dat viață și te-au legat cu fire puternice de dragoste de ei minut de minut, an după an nu mai sunt, încetezi să trăiești, continui doar să exiști. (Articolul complet: AICI)

Moderatori: Nicoleta Munteanu, Emil Munteanu

Momente muzicale: elevi din Clasa de canto coordonată de prof. Daniela Ciocoiu, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași

 

  • Vineri, 25 octombrie, ora 15.30/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitate: Lana Bastašić, Zeruya Shalev

În romanul Lanei Bastašić, imaginea Lejlei se scurge și se contopește în mod repetat cu cea a iepurelui. Este un animal ce nu se suprapune cu viziunea Sarei asupra prietenei ei, însă care intervine sub forma singurei căi a cititorului de a scăpa din cușca subiectivității ei ce o mutilează pe Lejla de-a lungul întregii narațiuni. Martor al unor momente importante, încifrând scena de sfârșit a romanului precum o eclipsă totală care interzice cititorului să vadă adevărul de pe cealaltă parte, e „metafora” cheie – iepurele devine întruchiparea tuturor formelor sub care se ascunde Lejla. El concentrează renașterea acesteia după pierderea virginității, atunci când Sara îl fură pentru ea dintr-o piață. (Articolul complet: AICI)

Impecabil construit, Destin e un roman de o extraordinară virtuozitate a scriiturii, sondând și întretăind vocile personajelor, ciocnind interioritatea și lumea, întâmplarea și destinul într-un dialog al vinovățiilor și al alegerilor care proiectează viața a două femei printre relații de familie și în contorsionările istoriei. Legând perspective incongruente, revenind, dibuind în sufletele lor printre ceea ce se ascunde și ceea ce este lăsat la vedere. Un roman dureros, luminat din când în când de o fragilă umbră de speranță. (Articolul complet: AICI)

Moderatori: Nicoleta Munteanu, Emil Munteanu

Momente muzicale: Sonoris Bassoon Quartet (Darius-Eduard Petrișor – clasa a IX-a, Paul  Brumă– clasa a X-a,
Ana-Maria Baciu– clasa a X-a, David Vasiliu– clasa a XI-a), coordonator prof. Florin Loghin, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași

 

  • Sâmbătă, 26 octombrie, ora 11/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitați: Clara Usón, Radu Vancu

Romanul Clarei Usón surprinde detaliat și cu acuitate realitatea dureroasă a anilor nouăzeci și a victimelor războaielor interetnice. Victime precum Alma, victime care au fost nevoite să și vadă părinții sfâșiați de obuze și să poarte pentru totdeauna cicatrici, atât pe piele, cât și în suflet. Victime precum Dragan, tineri care au fost obligați să participe la război, jertfindu-și visurile și viața pentru o cauză ce nu era a lor. Victime precum Ana Mladic, o fiică a Estului aflată întotdeauna la mijloc, ce a crescut și a trăit printre adevărați călăi, de care nu au putut să se elibereze decât prin moarte (…). (Articolul complet, AICI)

Boala & războiul – Jurnal 2020-2024: o continuă mărturisire întru credința în frumusețe – în acea frumusețe iradiantă, pulsatilă, iluminată a literaturii și în frumusețea fulgurantă (și tocmai prin asta prețioasă) a micilor gesturi salvatoare de aici, din lumea noastră. Radu Vancu tatonează numenul înconjurându-se de cărți, de idei, gânduri și notații despre ele, de oameni și de faptele lor. Într-un timp care ne-a obligat să regândim ceea ce știam despre umanitate, să reevaluăm formele răului și să testăm capacitatea fiecăruia de a se opune.- Emil Munteanu

Moderatori: Nicoleta Munteanu, Emil Munteanu

Momente muzicale: Trio „Akademik” al Universității Naționale de Arte „George Enescu” (Aurelia Simion- pian, Petrea  Gîscă – corn, Ionuț Urdeș – tenor).

 

  • Duminică, 27 octombrie, ora 11/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitate: Tatiana Țîbuleac, Kapka Kassabova

Cât de mult poți urî o mamă? Cât de mult îți poți dori să îndepărtezi o pereche de ochi verzi care trădează aproape de fiecare dată când îi privești sentimente familiare – cea mai intensă suferință, cea mai profundă revoltă, cel mai acut dezgust, oboseala -, pentru că și tu știi ce înseamnă fiecare dintre ele? Cât de întunecat poate fi trecutul încât să nu te lase să privești mai departe de prezent?

Durerea se află de prea multe ori în miezul vieții omenești, provoacă prea multe pierderi și prea multă nepăsare. Tot ea este cea care, tăcută, conduce omul pe drumul unuia dintre cele mai puternice și aparent vindecătoare sentimente. Ura. Pentru că atunci când îl urăști pe cel care ți-a greșit, nu te mai urăști pe tine. (Articolul complet, AICI.)

 O călătorie la intersecția dintre lumi, dintre civilizații… la frontiera dintre Europa și Asia. Dar și o călătorie între mit și realitate, între Europa balcanică actuală și antichitatea lui Homer și Herodot. Vibrațiile ancestrale ale lui Orfeu și Apollo încă se simt în munții, în râurile lumii Balcanilor și pe țărmul Mării Negre. Tânguirile lui Ovidiu încă au rezonanță pe plaja Pontului Euxin, marea acum ospitalieră, pe care, inițial, grecii o numiseră Pontus Axinus – marea neospitalieră. Poetul roman încă își plânge de milă printre geți, un trib tracic de barbari. Încercând să redescopere locurile copilăriei, Kapka Kassabova face o incursiune în trecutul îndepărtat al regiunii (…). (Articolul complet, AICI)

Moderatori: Nicoleta Munteanu, Emil Munteanu

Momente muzicale: Dodicesimo (Kalypso Wavre – flaut, Ruxandra Blându – pian, Vlad Ambrosă – fagot, Vlad Grigoraș – set de tobe, clasa a XII-a), Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași.

  • ALECART. ZOON POETIKON

Sâmbătă, 26 octombrie, ora 15/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/

Invitați: Paula Erizanu, Adrian Alui Gheorghe, Cosmin Perța, Vlad Alui Gheorghe vs. Mălina Turtureanu, Ioana Tătărușanu, Denisa Grădinaru, Theodora Sterpu,

Moderatori: Andrada Strugaru, Emil Munteanu

 

  • Expoziție de pictură: SUPRAPUNERI, de Ioniță BENEA/ Muzeul „V.Pogor”- Casa Junimii/
  •  Întâlnire ALECART Junior /Sala de Festivități a Colegiului Național Iași/

Joi, 24 octombrie, ora 10.15

Invitat: Cosmin Perța (cu Anisia…)

Moderator: Emil Munteanu

PARTENERI: COLEGIUL NAȚIONAL IAȘI, LICEUL TEORETIC „VARLAAM MITROPOLITUL” IAȘI, COLEGIUL NAȚIONAL DE ARTĂ „OCTAV BĂNCILĂ” IAȘI.

  • Programul complet al FILIT-ului, AICI!
Loading Facebook Comments ...

Fii primul care comentează!