Alecart la Varlaam. 3 poezii ⇔ 3 jocuri de interpretare (a vieții) cu Anastasia Fuioagă*

Încerc să scriu cu regularitate, ceea ce face ca de multe ori textele să se alimenteze prin ele însele. Nu știu în ce măsură (mai) încerc să transmit ceva anume; de multe ori scriu pentru bucuria de a mă arunca gratuit în jocul cuvintelor, de a vedea până unde mă poate duce un text, fără să trimită în mod necesar la ceva mai mult decât la versurile în sine.”- Anastasia Fuioagă, Poetic Stand

#1

Pentru Grace, după un party (Frank O’Hara – Meditații în imponderabil)

 

Tu nu știi întotdeauna ce simt.

Azi noapte în aerul de primăvară șuierându-mi

tirada împotriva cuiva de care nu-mi

pasă

doar iubirea ce ți-o port mă

aprinsese,

    nu-i straniu? căci în încăperi pline de

necunoscuți simțămintele mele cele mai tandre

se zvârcolesc și 

rodesc fructele țipătului. Întinde mâna

nu-i acolo

            o scrumieră, fără veste

                                               acolo lângă

pat ? Și cineva pe care-l iubești intră-n odaie

și spune n-ai vrea

                        ouăle puțin mai

altfel astăzi ?

         Și când sosesc sunt

pur și simplu ouă jumări iar vremea caldă

se menține.

 

  • intensitate a stărilor interioare, alternate cu sentimentele față de celălalt
  • fructele țipătului se transformă în banalul cotidian, în pur și simplu oră jumări
  • ce înseamnă să trăiești cu altcineva, realitatea imediată, a unei scrumiere
  • vremea caldă, o anume tihnă care se menține prin prezența celuilalt

 

#2

Radu Vancu – Psalmi (p. 39)

 […]

Am văzut azi filmulețele cu copii cu capete sparte

& degete rupte, am văzut fete târâte de părul strălucitor

& indestructibil de jandarmi cu scuturi transparente

[…]

Orice cantitate de frumusețe mă terciuiește.

O frumusețe indestructibilă într-o lume făcută țăndări –

cinismul Tău e divin, într-adevăr.

 

Am văzut un câine lingându-și pe fața însângerată

stăpâna prăbușită sub cizmele jandarmilor,

nepăsător la șuturile care-i striveau și lui coastele.

 

A dat atât de bucuros din coadă

când ea și-a ridicat mâna zdrelită & l-a mângâiat,

era atâta lumină indestructibilă în jurul lui,

 

pentru el răul trecuse absolut întâmplător prin lume,

Un jandarm cu viziera ridicată, un copil blond & pur,

s-a apropiat în fugă & a lovit-o iar.

 

[…]Și că cei mai fericiți dintre noi dăm din coadă,

 

lingând fețele însângerate ale celor dragi. Terciuiți

sub bocancii unităților de intervenție rapidă ale serafimilor.

Terorizați de unitățile anti-teroriste ale îngerilor.

 

  • dialog cu Dumnezeu, mai mult un conflict
  • o disperare provocată de lume așa cum este ea concepută
  • de ce e permis ca lângă asemenea de cantități de rău să stea o astfel de frumusețe – de ce rău e atât de abundent și frumusețea atât de evanescentă
  • frumusețea fragilă, trecătoare, suficientă cât să salveze & insuficientă cât să stârpească răul
  • între toți oamenii, câinele e de fapt cel mai uman, e singurul care păstrează ceva din normalitate
  • cum îi poți spune lui Dumnezeu că lumea pe care a făcut-o e strâmbă și totuși bună, căci se salvează singură?

#3

APROAPE UN MILIARD DE EURO (Timotei Drob – Tone de aur)

 

Am vrut toată viața să câștig

și să înving viața

Eu, atunci când m-am născut,

nu am primit decât viața,

și numai una bucată din astea.

Un catralion de roboței demenți în mine

mă fac să fac bani mulți

 

tone de aur

 

pentru ca viața mea

să fie viață.

De ce să nu îmi dau singur miliardul

când am atâtea,

și când mă iubesc atâta,

că nu pot să dorm

decât singur în pat

cu mine?

 

Iubirea mea este ca un miliard

făcut din bancnote mici

topite într-un morman

diform

de plastic fumegând

care se prelinge încet

La picioarele tale, iubito,

ca să îți fie și ție cald,

atunci când voi dormi

singur în pat

fără tine.

 

  • clișeul transformat în poezie, păstrând ceva din ceea ce îl face atât de comun și devenind totuși un poem aparte
  • viața aceea în care simți că trebuie să te zbați ca să reușești/ supraviețuiești și din care nu rămâne de fapt nimic, pentru că nu te aduce mai aproape de ce-ți dorești cu adevărat
  • tone de aur și-un miliard de bancnote mici – devin folositoare numai atunci când pot ține de cald, ție și unui altuia, pe care-l iubești & care nici nu se știe dacă există

 

viața în consistența textului & ceva mai mult:

(Deniz Otay – Loredana).

(De poeți numai de bine)

 

propriul joc în 4 cuvinte, scurse din viața mai apropiată sau mai depărtată

tigru, neon, oraș, noroi

 

Urc dealul prin noroiul proaspăt

Prin mocirla rece, care îmi înghite călcâiele și gleznele.

Ce n-aș da să am un tigru siberian,

să mă așez călare pe el și să mă poarte

acolo unde aveam să ajung.

La tine, la copacul cel din vârf, ale cărui flori

radiază un roșu neon.

Îmi întorc trunchiul, văd orașul în spate

răsucesc gâtul – copacul în față

întorc iarăși privirea, nimic.

Expir, mă desprind de aer

Cum din călcâie și din glezne încep a mă înălța,

cum încep să cuprind cu mâinile tot orașul, tot noroiul

florile radiază un roșu neon.

(Ana Vrabie)

 

Inimi de tigru tremură tunând

În negura noroiului unde lin s-afundă

Oraș de neon, în ritmuri halucinante,

Cu simfonia serenității alternânde,

Oniric ondulat dedublare

Lasă-te plutind plenar pueril

Unde umanul uluit se regăsește divin.

În cumul de contrast, contururi intercalate

Iar mentalul murmură tenebrul.

Prinzându-te la limita percepției, în abolit etern,

absolut – abstract – matern

(Flavia Crețu)

 

Vreau să simt fiorii calzi când cineva îmi strânge mâna

Vreau să simt vibrațiile ascuțite ale unei îmbrățișări

Vreau să văd flash-urile neon când deschid ochii dimineața

Vreau să simt căldura unui trup ce alungă răceala noroiului de dinainte

Vreau să simt sfâșierea unui tigru bengalez cu fiecare sărut

Vreau să mă simt ca o oală sub presiune, gata să explodeze.

 

În această lume există iubire.

(Raluca Hrib)

 

calupuri de sunete scârțâie sub roțile de autobuz

îmi imaginez lumea ca pe un castron plin cu noroi

din care ies degețele fine și capete blonde

sunt oasele celor morți și buni

celor morți și fericiți

care se plimbă ca un tigru în încercarea de a da târcoale

asfaltului adâncit de cei care apasă și plâng

iar eu îmi arunc tăcut piatra neon din piept

și plonjez cu precizia unui șoarece ochit de vulturi

din oraș

în noroi.

(Ana Huțanu)

Nu-mi doresc neapărat să clarific ceva, cât să concentrez în cuvinte un amalgam de stimuli din jurul meu. Mi-e destul de greu să spun exact ce mă împinge să scriu, întrucât de cele mai multe ori e ceva difuz, la limita dintre spontan și indus. În schimb, muzica e mereu acolo, susținând aproape cinematic textul.”  (A.F.)

 

*Anastasia Fuioagă, fost redactor-șef Alecart, absolventă a Colegiului Național Iași, este studentă în anul I la Facultatea de Litere, UAIC. Anul trecut a obținut Premiul al II-lea la Concursul Național „Rețeaua Literară” (secțiunea poezie) și Premiul al III-lea la Colocviul Național Studențesc „Mihai Eminescu”, a fost invitată ca poetă nedebutată la Festivalul Internațional „Poezia e la Bistrița”. A publicat poezie, cronici de carte și de film, eseuri în „Orizont”, „Revista de Povestiri”, „O mie de semne”, „Poetic Stand”, „Alecart”.

Foto: Andrei Rusu

Loading Facebook Comments ...

Fii primul care comentează!